RECURSOS I SERVEIS EDUCATIUS

Actualment, són molts i diversos els recursos i serveis que existeixen per poder tractar i atendre als infants amb disfèmia (o tartamudesa), tant a nivell familiar com professional i educatiu. Seguidament, s'anomenen i s'expliquen aquests recursos i serveis, els quals poden informar, orientar i ser de gran utilitat pels tres contextos ja esmentats. 

1. Mètodes i programes per abordar la disfèmia (o tartamudesa infantil): aquests programes es porten a terme en els casos que els nens/es pateixin disfèmia establerta acompanyada de factors de risc per a la cronificació.

Els programes es divideixen en els dos tipus d'intervenció:

a) Intervenció Directa
  • Entrenament Sistemàtic de la Fluïdesa per a Nens Petits (Systematic Fluency Training for Young Children) (Shine, 1988): aquest programa està molt estructurat per portar-lo a terme de forma individual amb infants de 3 a 9 anys. Planteja tasques d'avaluació i d'intervenció amb quatre activitats principals: (1) identificació de dibuixos, (2) llibre d'històries, (3) relacionar dibuixos i (4) la caixa sorpresa. 
  • Teràpia Personalitzada del Control de la Fluïdesa (Personalized Fluency Control Therapy, PFC) (Cooper i Cooper, 2003): és un mètode integrat i directe de treballar amb infants amb disfèmia. L'entrenament de la fluïdesa ofereix molts recolzaments visuals per ajudar a l'infant a identificar la seva tartamudesa i desenvolupar estratègies per a superar-la. Les fulles de treball i les activitats estructurades fan que sigui un programa molt útil pels especialistes de les escoles. El PCF es porta a terme en quatre fases: (1) identificació i estructuració, (2) anàlisi i enfrontament, (3) orientació de la cognició i la conducta i (4) control de la fluïdesa. El programa es centra en identificar sentiments i actituds cap a la tartamudesa. Es pot utilitzar tant amb infants petits com amb nens/es més grans i, també en grup. L'assessorament als pares és un altre dels objectius.
  • Programa de Intervenció en la Tartamudesa (Stutterning Intervetion Program, SIP) (Pindzola, 1987): és un programa per a infants amb dificultats de parla dels 3 als 8 anys. Consta de procediments d'avaluació, assessorament als pares i informació sobre l'entrenament. És un programa directe de tractament de la fluïdesa controlant la complexitat lingüística de les habilitats de la parla. El protocol planteja la diferenciació entre la tartamudesa primerenca i les difluències normals, establint criteris per a determinar si un infant necessita ajuda o no. També inclou informació per a pares i educadors/es en forma de pautes i assessorament a les persones significatives per a l'infant.  
  • Sistema de Desenvolupament de la Fluïdesa per a Nens Petits (The Fluency Development System for Young Children, TFDS) (Meyers i Woodford, 1992): aquest és un plantejament cognitiu del tractament de la fluïdesa per a infants fins als 9 anys d'edat. Proposa avaluació, intervenció i activitats centrades en l'infant. El programa estableix una sèrie d'habilitats que es recolzen en modalitats tàctils, motores, visuals, auditives i que faciliten la comprensió de l'infant en quant a les "regles" necessàries per al desenvolupament de la fluïdesa. Al mateix temps, es treballen les situacions difícils per la comunicació i l'assessorament als pares. 
  • Entrenament Motor de la Parla (Speech Motor Training) (Riley i Riley, 1985; 1999): és un model per al diagnòstic i tractament d'infants difluents. Planteja dos factors que augmenten la tartamudesa. Per una banda, els aspectes intrapersonals que estan en l'infant i, per altra banda, els interpersonals que estan fora de l'infant. Els factors interns dels infants estan relacionats amb el llenguatge i són trastorns motors orals. Davant d'aquestes dificultats motores, proposen un entrenament motor que es realitza amb la producció de conjunts de síl·labes amb una vocalització precisa, un flux d'aire suau, una seqüenciació adequada i una velocitat apropiada per a l'edat. L'abordatge dels factors interpersonals implica a l'infant i als seus interlocutors
  • Programa de Regles per a la Fluïdesa (Fluency Rules Program, FRP) (Runyan, 1999): aquest programa està dissenyat especialment per contextos escolars, en teràpia individual o en grup. És un programa de tractament de la fluïdesa amb principi de modificació de la conducta. El FRP consta d'una sèrie de regles que faciliten la parla fluïda. Per recordar i aplicar la regla, proposa diverses claus lingüístiques, que són necessàries per l'aprenentatge de les normes de fluïdesa. Algunes regles són: parlar lent, regular la respiració de la parla, mantenir la veu activada suaument, dir la paraula només una vegada, etc.
  • Programa de Fluïdesa Monterrey (The Monterey Fluency Program, MFP) (Ryan i Ryan, 1999): com la resta de teràpies, incideix en el tractament de la fluïdesa però amb una base conductual, plantejant que la tartamudesa és una conducta apresa. Proposa que el programa s'utilitzi amb els infants més petits que encara no tinguin dificultats molt greus. Seguint els principis operants, s'estableixen tres fases per a la producció d'una parla fluïda: establiment, generalització i manteniment. Insisteix en la importància de l'aplicació de reforços i les instruccions pas a pas. 
  • Programa Lidcombe (The Lidcombe Program of early stuttering intervention) (Onslow i Packman, 2001): aquest programa està dedicat a la intervenció primerenca en els infants tartamuts. Utilitza mètodes operants i són els pares els qui ho porten a terme. Les contingències s'apliquen premiant (reforçant) la parla sense tartamudejar i corregint la parla tartamudejada. A través de visites setmanals, s'ensenya als pares a administrar el tractament al seu fill/a i a mesurar la gravetat de la tartamudesa de l'infant. Els components d'aquest programa són l'entrenament dels pares, les mesures de la parla, el premi al parlar lliurement de la tartamudesa, la correcció de la parla tartamudejada, la resolució de problemes i el manteniment. Les webs on s'explica el programa en qüestió: Programa Lidcombe i Manual Lidcombe
  • Altres programes: Programa ERA-SM (Relaxació Fàcil dels Moviments de la Boca, Gregory, 1999); Increment Gradual de l'Extensió i Dificultat (Ryan, 1979); Mètode d'Extensió Prolongada de l'Articulació (Ingham, 1999); Programa pel Desenvolupament de la Fluïdesa en Preescolars (Culp, 1984); Control Directe de la Tartamudesa Infantil (Wall i Myers, 1995); i Easy Does It-2 (Heinze i Jonson, 1987).

b) Intervenció Indirecta:
  • Grups de Pares i Nens (Conture, 1999).
  • Prevenció de la Tartamudesa Primerenca (Gottuald i Starkweather, 1999).
  • Teràpia d'Interacció Pares-Fills (Rustin, 1996).

2. Especialistes que poden intervenir en el tractament de la disfèmia
  • Logopeda.
  • Especialista en llenguatge i parla.
  • Especialista en audició i llenguatge.
  • Psicopedagog/a.
  • Psicòleg/a.
  • Pediatre/a.
  • Educador/a.

3. Fundacions i organitzacions, on es pot dirigir l'interessat/da

3.1 Fundación Española de la tartamudez: TTM-España és una fundació sense ànim de lucre que la seva missió és ajudar a totes aquelles persones que es troben afectades de tartamudesa per intentar millorar la seva qualitat de vida. TTM-España ha estat creada per persones i pares/mares de nens/es que tartamudegen amb la finalitat d'informar i conscienciar als pares, docents, professionals de la salut i al públic en general, i crear cursos d'especialització per a logopedes a la Fundació. 
  • Objectius generals
  • Desenvolupar i sostenir els projectes que tinguin per objectiu l'ajuda a les persones tartamudes.
  • Fomentar la investigació sobre tartamudesa.
  • Facilitar la interacció i comunicació entre tartamuts, pares/mares de nens/es que tartamudegen, professionals que tracten la tartamudesa i investigadors/es.
  • Conscienciar a la societat sobre la naturalesa i la problemàtica de la tartamudesa i les necessitats dels tartamuts/des.
  • Facilitar el desenvolupament de perspectives interdisciplinàries per a la prevenció i maneig de la tartamudesa.
  • Com contactar
          C/ Aragó, 403-405, Entresòl B

          08013 Barcelona (Espanya)

          Tel.: 93 237 91 93 / e-Mail: ttm_es@yahoo.es 

          Web: http://www.ttm-espana.com 

3.2 Associació Catalana de la Tartamudesa: aquesta associació forma part de la mateixa Fundación Española de la tartamudez, esmentada anteriorment. 


3.3 Fundación Americana para la Tartamudez: la Stuttering Foundation of America (SFA) és l'organització sense finalitat de lucre més antiga en aquesta especialitat. Aquesta és mundialment reconeguda com a font fidedigna d'informació sobre la tartamudesa.

La SFA lliura batalles en tots els fronts, des del de la investigació científica fins el traçat del mapa genètic i la lluita per a conscienciar al públic en general. La SFA ofereix serveis, recolzament i ajuda a totes les persones que tartamudegen i els seus familiars. Manté una línea directa gratuïta i contesta unes 24.000 trucades a l'any.

Publica 24 llibres, 21 vídeos i 16 follets sobre la tartamudesa. Envia més de 800.000 exemplars de publicacions a l'any als que tartamudegen, als seus familiars, als terapeutes de la parla (anomenats foniatres o logopedes en alguns països), als pediatres, als metges de capçalera, als hospitals, a les clíniques, als dispensaris, a les escoles bressol, a les biblioteques i a altres persones i entitats que tenen contacte amb les persones que tartamudegen. També, ofereix un paquet d'informació destinat als pares/mares de nens/es amb possible tartamudesa. Inclou follets gratis i una llista de recursos professionals.



  • A continuació, es pot visualitzar un vídeo que va realitzar la pròpia Fundación Americana de la Tartamudez, el qual tracta sobre les idees, pensaments i opinions de diversos nens/es disfèmics o tartamuts envers el trastorn en qüestió. 
 

3.4 Altres organitzacions que ofereixen informació, guia, ajuda i suport envers el trastorn de la tartamudesa són les següents:

  • National Stuttering Association.
  • Stuttering Home Page Chat Room.
  • University of Wisconsin Family Village Stuttering Page.
  • Stuttering Home Page.
  • The Canadian Stuttering Association.
  • International Stuttering Association.
  • K12 Academics Stuttering Page.
  • University College London's Archive of Stuttered Speech (UCLASS). 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada